fbpx

7 sekretów skutecznego programu poleceń

Nie od dziś wiadomo, że dużo łatwiej przekonać jest klienta do naszego produktu lub usługi, jeśli wcześniej takiemu klientowi została zarekomendowana nasza firma przez znajomego lub rodzinę. Sprzedaż oparta na poleceniach niesie ze sobą bardzo dużą skuteczność. Polecenia są znakomitym źródłem pozyskiwania wysokiej jakości leadów.

Jak zachęcić obecnych klientów do polecania Twojej firmy znajomym i rodzinie?

Zapraszam Cię do zapoznania się z moimi przemyśleniami w obrębie budowania skutecznego programu poleceń. Warto zaznaczyć, że taki program powinien być dostosowany do charakteru i specyfiki branży oraz indywidualnych potrzeb Twojej firmy.

Oto kilka kluczowych elementów, które powinny znaleźć się w programie poleceń:

Odpowiednie targetowanie - program poleceń

#1 Odpowiednie targetowanie

W pierwszej kolejności opracowując program poleceń, musimy zastanowić się, która grupa Twoich klientów będzie najbardziej skłonna do polecania firmy. Przeanalizuj swoją bazę klientów, aby przygotować odpowiednie działania marketingowe do maksymalnego wykorzystania potencjału poleceń.

Możemy wyróżnić m.in. następujące grupy klientów:

  • Lojalni klienci

Istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że taką grupą będą klienci lojalni, którzy korzystają z usług Twojej firmy od dłuższego czasu i są zadowoleni z jakości świadczonych przez Ciebie usług. 

  • Ambasadorzy i partnerzy marki

Twoja firma może mieć np. mediach społecznościowych klientów, którzy są bardzo aktywni na Twoich profilach i angażują się w promowanie Twojej firmy i jej wartości poprzez pozytywne recenzje oraz udostępnianie publikowanych treści. Mogą to być również partnerzy branżowi, polecający usługi Twojej firmy w ramach współpracy biznesowej.

  • Zadowoleni klienci z wyjątkowym doświadczeniem zakupowym

Tacy klienci są wyjątkowo cenni, ponieważ są oni skłonni dzielić się swoją historią zakupową z innymi oraz rekomendować produkty i usługi Twojej firmy.

  • Influancerzy

Duże zasięgi influancerów sprawiają, że mogą oni polecać Twoją firmę swoim obserwującym. UWAGA: przed rozpoczęciem współpracy sprawdź, jak działa dany influancer oraz w jaki sposób publikuje treści sponsorowane na swoim profilu. Ważne jest, by przyjrzeć się, czy sposób komunikacji danego influancera jest zgodny ze strategią komunikacyjną prowadzoną przez Twoją firmę i czy grupa docelowa pokrywa się z Twoim audytorium.

#2 Nagrody i zachęty

Zastanów się, czy są jakieś nagrody, które mogą skłonić Twioch klientów do polecania firmy rodzinie lub znajomym. Upewnij się, że zaproponowane zachęty będą atrakcyjne i wartościowe dla klientów. Mogą to być np. :

– dodatkowe rabaty na wybrane produkty w sklepie stacjonarnym lub online

– darmowe usługi,

– prezenty,

– prowizje po zakończonych transakcjach.

zasady przystąpienia do programu

#3 Jasne zasady przystąpienia do programu

Przygotowując program poleceń pamiętaj, aby zasady były jasne i łatwe do zrozumienia dla klientów. Określ, jakie czynności są wymagane (np. udostępnienie kontaktu, złożenie zamówienia) oraz jakie korzyści otrzymuje zarówno polecający, jak i nowy klient.

#4 Łatwość udziału w programie rekomendacyjnym

Upewnij się, że udział w programie poleceń jest prosty i dostępny dla klientów. Zapewnij im łatwe narzędzia do udostępniania, takie jak unikalne linki, przyciski do poleceń na stronie internetowej czy gotowe szablony wiadomości e-mail.

Program lojalnościowy - właściwa komunikacja

#5 Właściwa komunikacja

Poinformuj swoich klientów o tym, że uruchomiłeś w swojej firmie program poleceń. Zachęcaj klientów do udziału w programie poprzez udostępnianie informacji w różnych kanałach komunikacyjnych (w tym poprzez firmowe profile w mediach społecznościowych. Wiadomości email, smsy itp.). Przypominaj o korzyściach, jakie niesie ze sobą udział w programie poleceń.

#6 Pomiar efektywności programu

Pamiętaj o regularnym mierzeniu i analizowaniu skuteczności programu poleceń. Sprawdzaj:
  • ile poleceń zostało zrealizowanych,
  • ilu nowych klientów zostało pozyskanych poprzez program,
  • jaki jest zwrot z inwestycji programu.
Pomiar efektywności programu lojalnościowego
Programy lojalnościowe - ciągłe udoskanalanie

#7 Ciągłe udoskonalanie programu

Bądź uważny i słuchaj sugestii klientów. Zadowoleni klienci chętnie dzielą się cennymi uwagami, co pozytywnie może wpłynąć na program poleceń. Wprowadzaj ulepszenia i dostosowuj program do zmieniających się warunków. Zachęcaj do większej aktywności. 

Program poleceń stanowi jeden ze sposobów dotarcia do potencjalnego klienta i pozyskania jego uwagi. Jest on efektywny i skuteczny. Bo któż z nas nie skorzystał z polecenia od znajomych i rodziny? Takie polecenia są na wagę złota, ze względu na duże zaufanie, jakim darzymy najbliższych z naszego otoczenia. Jeśli mój znajomy rekomenduje mi sprawdzoną firmę X, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że z tego polecenia skorzystam.

Warto również pamiętać o tym, że program poleceń angażuje istniejących klientów i pozwala im na czynny udział w promowaniu Twojej firmy. To tworzy więź i wzmacnia relacje z obecnymi klientami, a także daje im możliwość uczestnictwa w sukcesie Twojej firmy.

Pamiętaj, aby program był atrakcyjny dla klientów, stanowił korzyść zarówno dla polecających, jak i dla nowych klientów oraz był łatwy w użyciu i zrozumiały dla wszystkich uczestników.

Jeśli chciałbyś taki program uruchomić w swojej firmie i potrzebujesz pomocy – skontaktuj się ze mną. Pomogę Ci przygotować program poleceń szyty na miarę Twojej firmy.